Z życia przedszkola

Tydzień XIII. Nadchodzi zima

W minionym tygodniu rozpoczęliśmy poznawanie nowej wartości – troskliwości. Omawialiśmy ją w kontekście opieki nad zwierzętami, dbania o ich los (szczególnie ptaków) w związku z nadchodzącą porą roku – zimą. Byliśmy pochłonięci słuchaniem opowiadań, rozwiązywaniem zagadek o zwierzętach. Zauważyliśmy, że pogoda naprawdę im nie sprzyja i nie ułatwia życia – brak domu, pokarmu. Deszcze, wiatr, czasem mróz, zimne i ciemne już dni – to oznaki zbliżającej się wielkimi krokami zimy. Nie lada wyzwaniem okazało się poszukiwanie w pamięci nazw zwierząt rozpoczynających się na głoskę k, ale za to czytanie globalne wyrazu kot było proste i nie wymagało od nas większego wysiłku. Podobnie rzecz się miała z cyfrą 4 – wiemy doskonale, że wśród wielu zwierząt czworonożnych to właśnie kot spada na 4 łapy. Przy okazji mierzyliśmy długość stopami, krokami, patykiem, sznurkiem. Bawiliśmy się  przy melodii Mozarta, tłumaczonej jako bułka, chleb z masłem – „Das Butterbrot”. Słuchanie opowiadania o kamizelce wróbelka Elemelka sprowokowało do myślenia o bezpieczeństwie, ponieważ ta część garderoby, niekoniecznie zimowa, chroni człowieka nie tylko przed zimnem, lecz również w podróży (np. rowerem), w wodzie i w takich rejonach świata, gdzie pokój nie jest wartością najwyżej cenioną.
Ponadto w naszym przedszkolu odbyła się zabawa andrzejkowa! Mieliśmy okazję wspólnie bawić się przy znanych dziecięcych utworach muzycznych oraz brać udział we wróżbach i różnych konkurencjach.

MIKOŁAJ W PRZEDSZKOLU

4 grudnia przedszkolaki odwiedził bardzo miły i długo oczekiwany gość. Miał czerwony strój, długą, białą brodę, dźwigał na plecach bardzo ciężki worek, a w nim prezenty. Nie mógł być to nikt inny, jak tylko - ŚWIĘTY MIKOŁAJ! Na twarzach wszystkich przedszkolaków malowała się wielka radość.
Mikołaj chętnie zostałby dłużej w naszym przedszkolu, lecz na Jego odwiedziny czekały przecież inne dzieci. Przedszkolaki żegnając zza okna niezwykłego gościa obiecały, że będą grzeczne. Święty Mikołaju bardzo dziękujemy za odwiedziny i do zobaczenia za rok!

Tydzień X. Mój dom Polska

W minionym tygodniu kontynuowaliśmy rozmowy o miłości do ojczyzny. Dzieci poznały historię powstania państwa oraz jego pierwszego władcę – Mieszka I. Wysłuchały legendy o białym orle. Przypominaliśmy sobie, jak wyglądają symbole narodowe: godło, hymn, flaga oraz jak należy się zachować podczas słuchania Hymnu narodowego. Przyglądaliśmy się Warszawie, jej zabytkom oraz słuchaliśmy informacji o sławnych Polakach. Obejrzeliśmy obraz Jana Matejki. Improwizowaliśmy ruchem do mazurka Fryderyka Chopina. Śpiewaliśmy piosenkę o Polsce oraz przeprowadziliśmy eksperyment, w którym zmieszały się barwy ojczyste. Czytaliśmy globalnie wyrazy: godło, flaga, Polska. Przeliczaliśmy, dodawaliśmy i odejmowaliśmy oraz graliśmy w gry dydaktyczne. Ponadto wzięliśmy udział w akcji "Szkoła do hymnu".

1 1 1 1 1 1 1 1 1

Tydzień XI. Moje hobby

Działania edukacyjne minionego tygodnia prowadziły do poznawania sposobów spędzania wolnego czasu. Zapoznaliśmy się z określeniem hobby. Omawialiśmy czynności, których wykonywanie sprawia radość, daje odprężenie i zapewnia relaks, a także dzięki którym dowiadujemy się więcej o otaczającym nas świecie, zdobywamy nowe umiejętności. Poznaliśmy kolejną wartość – pomysłowość. W ciągu całego tygodnia szukaliśmy ciekawych pomysłów i rozwiązań w różnych dziedzinach: kultury, sztuki, sportu itp. Przypominaliśmy zasady korzystania z Internetu przez dzieci oraz właściwego zachowania się w kinie i teatrze. Czytaliśmy globalnie wyraz ekran oraz szukaliśmy głoski e. Ponadto klasyfikowaliśmy obiekty, tworzyliśmy kolekcje, przeliczaliśmy przedmioty. Poznaliśmy liczbę 3, szukaliśmy kolekcji w przyrodzie.
Śpiewaliśmy piosenkę o hobby, bawiliśmy się w echo rytmiczne, przypominaliśmy budowę piosenki: zwrotki i refren. Wykonaliśmy prace plastyczne, wykorzystując różne techniki plastyczne. Graliśmy w gry stolikowe i planszowe.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Tydzień IX. Nasza mała ojczyzna

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o miłości do ojczyzny w kontekście lokalnym – naszej miejscowości i regionu. Omawialiśmy sposoby budowania domów, porównywaliśmy domy dawniej i dziś. Przypominaliśmy sobie adresy oraz zasady podawania ich obcym osobom. Rozmawialiśmy na temat lokalnych urzędów oraz miejsc użyteczności publicznej. Dzieci poznały kilka strojów i tańców ludowych z różnych regionów Polski. Dzieci poznały głoskę d. Wyszukiwały ją w podanych wyrazach. Czytały globalnie wyraz "dom" . Przeliczały elementy, dodawały je i odejmowały. Grały w gry dydaktyczne. Bawiły się przy melodii walczyka, poleczki i krakowiaka. Nauczyliśmy się śląskich zabaw i tańców: „Miotlarz” i „Koziorajka”. Przedszkolaki wykonały prace plastyczne: „Nadzwyczajny dom” i „Strój ludowy mojego reginu”.

Ponadto, rozpoczęliśmy przygodę z Łowcam Wyrazów - polisensoryczną pomocą do nauki czytania, ortografii i treningu logopedycznego.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10