![](/images/templates/dd_ksc2_72/images/gallery/sztandar1.png)
![](/images/templates/dd_ksc2_72/images/gallery/100.jpg)
![](/images/templates/dd_ksc2_72/images/gallery/szkolasmol.jpg)
Kontakt
Szkoła Podstawowa im. Aleksandra Kamińskiego Smolice, ul. Edukacyjna 3, 32-640 Zator woj. małopolskie tel. 33 8412207 smolice.edu@gmail.com sekretariat@spsmolice.edu.pl
Szczegóły![](/images/templates/dd_ksc2_72/images/gallery/kam.jpg)
Szkoła Podstawowa im. Aleksandra Kamińskiego Smolice, ul. Edukacyjna 3, 32-640 Zator woj. małopolskie tel. 33 8412207 smolice.edu@gmail.com sekretariat@spsmolice.edu.pl
Szczegóły22 stycznia 1863 roku, młodzi polscy patrioci zagrożeni „branką” do carskiego wojska, chwycili za broń. Ich sprzeciw wobec nasilającego się terroru rosyjskiego stał się detonatorem powstania styczniowego, które – pomimo militarnej przewagi wojsk carskich – trwało do wiosny 1864 roku. Uczniowie klasy VII na lekcji historii poznali przebieg tego wydarzenia oraz wykonali okolicznościowe plakaty.
"Babciu! Dziadku! Chociaż dziś Was tu z nami nie ma, my o Was pamiętamy i niespodziankę przesyłamy!"
To dla Was przygotowaliśmy część artystyczną. Słowa piosenki (sł./muz. Sylwester Bernaciak) – „W świecie zwyczajnych ludzkich spraw, każdy gdzieś pędzi każdy gna. Tam niezwykłą wartość w sobie ma Babcia z Dziadkiem, a ja kocham ich co dnia” – niech goszczą u Was każdego dnia.
Usiądźcie wygodnie, zapraszamy na przedstawienie pełne uśmiechu i radości.
Tydzień, który właśnie minął, poświęciliśmy tematyce przygotowań świątecznych, nie tylko w zakresie porządków domowych, lecz także jako okazji do budowania współpracy między członkami rodziny czy grupy przedszkolnej. Zaczęliśmy, jak nakazuje tradycja świąteczna, od pierwszej gwiazdki – mówiliśmy o własnych marzeniach, potrzebach. Nie zapomnieliśmy o zwyczaju składania sobie życzeń. Nie omieszkaliśmy wspomnieć, że dzisiaj coraz częściej przekazujemy je drogą elektroniczną poprzez portale społecznościowe czy e-maile. Poznawaliśmy także zwyczaje i tradycje świąteczne w innych krajach. Wiemy, że trudno byłoby stworzyć świąteczną atmosferę bez pięknych polskich kolęd i pastorałek oraz zwyczaju rodzinnego kolędowania. Rozpoznawaliśmy różne głoski poprzez ćwiczenia słuchowe. Utrwalaliśmy liczby od 1 do 5, mierzyliśmy długości różnymi miarkami.
To był mocno energetyczny tydzień, ponieważ niemal każdego dnia pojawiało się słowo energia. Zmieniające się warunki pogodowe spowodowały, że troszczyliśmy się o to, by wszystkim było ciepło, miło i przyjemnie podczas długich, chłodnych wieczorów. Przypominaliśmy sobie o ciepłych ubraniach, poznawaliśmy materiały, z jakich są wykonane i określaliśmy ich cechy. Dowiedzieliśmy się, skąd i w jaki sposób bierze się w naszych domach prąd. Poznawaliśmy odnawialne źródła energii. Rozwiązywaliśmy zagadki o urządzeniach elektrycznych. Przypominaliśmy, jak nasze prababcie dawały sobie radę z praniem bez użycia prądu. Sprawdzaliśmy, czy nasze powietrze jest zanieczyszczone i jaki wpływ na kondycję planety ma globalne ocieplenie, a także jakie znaczenie dla powietrza ma proces spalania różnych substancji, w tym węgla. Potrafimy już rozpoznać wyraz wagony oraz trudną głoskę y poprzez tworzenie liczby mnogiej niektórych rzeczowników. Poznaliśmy liczbę 5 i mierzyliśmy długości stopą, dłonią, palcem. Śpiewaliśmy piosenkę „Fabryka Świętego Mikołaja”, akcentowaliśmy metrum poprzez liczenie muzyki „na raz”. Wykonywaliśmy prace plastyczne, które można podziwiać na wystawie.
W minionym tygodniu rozpoczęliśmy poznawanie nowej wartości – troskliwości. Omawialiśmy ją w kontekście opieki nad zwierzętami, dbania o ich los (szczególnie ptaków) w związku z nadchodzącą porą roku – zimą. Byliśmy pochłonięci słuchaniem opowiadań, rozwiązywaniem zagadek o zwierzętach. Zauważyliśmy, że pogoda naprawdę im nie sprzyja i nie ułatwia życia – brak domu, pokarmu. Deszcze, wiatr, czasem mróz, zimne i ciemne już dni – to oznaki zbliżającej się wielkimi krokami zimy. Nie lada wyzwaniem okazało się poszukiwanie w pamięci nazw zwierząt rozpoczynających się na głoskę k, ale za to czytanie globalne wyrazu kot było proste i nie wymagało od nas większego wysiłku. Podobnie rzecz się miała z cyfrą 4 – wiemy doskonale, że wśród wielu zwierząt czworonożnych, to właśnie kot spada na 4 łapy. Przy okazji mierzyliśmy długość stopami, krokami, patykiem, sznurkiem. Bawiliśmy się przy melodii Mozarta, tłumaczonej jako bułka, chleb z masłem – „Das Butterbrot”. Słuchanie opowiadania o kamizelce wróbelka Elemelka sprowokowało do myślenia o bezpieczeństwie, ponieważ ta część garderoby, niekoniecznie zimowa, chroni człowieka nie tylko przed zimnem, lecz również w podróży (np. rowerem), w wodzie i w takich rejonach świata, gdzie pokój nie jest wartością najwyżej cenioną.
Ponadto w naszym przedszkolu odbyła się zabawa andrzejkowa! Mieliśmy okazję wspólnie bawić się przy znanych dziecięcych utworach muzycznych oraz brać udział we wróżbach i różnych konkurencjach.